Skoro czytasz ten tekst, to znaczy, że już kiedyś zastanawiałeś się nad wprowadzeniem do Twojej strategii marketingowej działań video marketingowych prowadzonych w serwisie YouTube. Mam zatem dla Ciebie dobrą wiadomość. Po pierwsze, Twoja intuicja co do kierunku działania Cię nie myli. Wkroczyliśmy w erę video. Po drugie, ten tekst pomoże Ci zrozumieć, jakimi prawami rządzi się YouTube i czego oczekują od Twojej marki jej odbiorcy. W takim razie zaczynamy!

Trudne początki

YouTube powstał dekadę temu i szybko stał się odpowiedzią na potrzeby przede wszystkim młodych ludzi. Chcieli się oni bowiem dzielić ze światem tym, co jest dla nich ważne i co ich porusza. Co więcej, to właśnie na YouTube mogą oni spędzić czas na oglądaniu ludzi, których podziwiają, na słuchaniu muzyki, którą kochają. I tu też chcą być wolni od natrętnej komunikacji reklamowej.

Niestety wraz ze wzrostem popularności tej platformy wśród jej użytkowników wzrastało również zainteresowanie nią marketerów. I nic w tym dziwnego, bo można tu prowadzić działania video marketingowe przy zdecydowanie niższym budżecie niż w telewizji. I choć istnieje wiele firm, które prowadzą bardzo udane kampanie w serwisie YouTube, to większość z nich traktuje ten kanał jak kolejne miejsce dystrybucji nachalnych komunikatów reklamowych. A to kardynalny błąd.

Taka „strategia” może przynieść więcej strat niż korzyści. Każdy kanał komunikacji rządzi się swoimi prawami i nie inaczej jest w przypadku tych digitalowych. Wyobraź sobie, że YouTube to dom. Aby Twoje działania były skuteczne, użytkownicy muszą dobrze czuć się w Twoim towarzystwie, pozwolić, byś zagościł w ich czterech ścianach. Jeśli Cię nie polubią, to może lepiej będzie, jeśli na nocleg wybierzesz hotel.

Jasny cel i jakościowe treści

Zanim podejmiesz jakiekolwiek działania w serwisie YouTube, musisz określić cele, jakie chcesz osiągnąć. Bez tego kroku mierzenie skuteczności kampanii będzie niemożliwe. Najczęściej podawanym przez klientów celem jest zwiększenie sprzedaży. Jest to jednak proces wielopłaszczyznowy, a sam wzrost  osiągnąć można kilkoma działaniami pomniejszymi, takimi jak na przykład generowanie ruchu na stronę www poprzez działania video marketingowe. Kiedy już dokładnie zaplanujesz kierunek, w którym zmierzasz, oraz wskaźniki, którymi możesz realizacje swoich działań zmierzyć, zastanów się nad tym, czego potrzebują Twoi klienci? Jedno jest pewne, nie jest to reklama Twojego produktu w klasycznym tego słowa rozumieniu. Klienci mogą szukać rozrywki, ciekawej rozmowy albo filmu instruktażowego, bo właśnie kupili meble i chcą je złożyć. I tu zaczyna się cała zabawa. Poznaj potrzebę swoich klientów i pokaż, że potrafisz ją zaspokoić. Jeśli już wiesz, co chcesz zrobić, to odpowiedz sobie na pytanie: „jak to zrobić?”. Możesz utworzyć własny kanał, albo wykorzystać kanał twórcy video, który ma już wierną i zaangażowaną widownię. Przykładem takiej bardzo udanej współpracy marki i twórcy jest chociażby kooperacja producenta oranżady „Koleś” z vlogerem Krzysztofem Gonciarzem. Ten układ dał obu stronom nie tylko zyski, ale i satysfakcję z podjętego działania. Kilka dni temu w mediach głośno zrobiło się o współpracy, jaką podjął Łukasz Jakóbiak, prowadzący youtube’owy talk-show, z marką Vibe – producentem napojów. To dość nietypowy case, gdyż youtuber stał się nie tylko twarzą kampanii, ale przede wszystkim dyrektorem kreatywnym samej marki. Pomysłodawcy i właściciele Vibe’a docenili kreatywność internetowego twórcy i uznali, że ten pomoże im wznieść markę na poziom wyżej. Można śmiało powiedzieć, że takie votum zaufania do youtubera pokazuje, jak bardzo twórcy internetowi stali się ważni nie tylko dla ich odbiorców, ale również dla ludzi ze świata biznesu.

Jak pokazują przykłady, korzystanie z wiedzy i doświadczenia twórców video wielu markom wyszło na dobre. Jeśli jednak zdecydujesz się na stworzenie własnego kanału, musisz uzbroić się w cierpliwość. Początki zazwyczaj bywają trudne. Działania w serwisie YouTube wymagają także uwagi. Nie jest bowiem powiedziane, że Twój pomysł na kanał jest najlepszy. Ale za to jest prawie pewne, że sami użytkownicy YouTube’a podpowiedzą Ci, jak Twój pomysł poprawić.

Komunikat spersonalizowany

Dobre treści na YouTube bronią się same. Na początku można im jednak trochę pomóc. Jako że serwis ten jest własnością Google, w panelu AdWords znajdziemy spektrum narzędzi reklamowych, które pomogą nam zwiększyć zasięg materiałów video czy przekierować ruch z filmu na stronę internetową. Jedną z najciekawszych form reklamy w serwisie YouTube jest format True View In-Stream, czyli pomijalne reklamy video. Reklamodawca jest obciążany opłatą za wyświetlenie filmu w tym formacie tylko wtedy, gdy użytkownik nie pominie reklamy i zdecyduje się obejrzeć ją w całości. Ta formuła wymaga jednak dużej kreatywności od marketerów. Muszą bowiem przygotować reklamę tak, by po 5 sekundach wyświetlania użytkownik nie skorzystał z opcji umożliwiającej jej pominięcie. Przykładem fenomenalnego zrozumienia tego formatu była kampania marki napojów energetycznych „Tiger”, dla której stworzono serię materiałów video w formie graficznej. Działania stargetowano na osoby, które szukały w serwisie YouTube muzyki rap. Przekaz w materiałach video był dostosowany do odbiorcy. Zarówno język, jakim marka komunikowała się, jak i lektor (raper Sokół) dobrani zostali tak, by podtrzymać uwagę odbiorcy do ostatniej sekundy spotu. Efektem była bardzo mała „pomijalność” reklam i, co za tym idzie, niski koszt emisji kampanii.

Jednym z najważniejszych aspektów jakichkolwiek działań podejmowanych na YouTubie jest autentyczność. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na lokowanie produktu w kanale twórcy, czy na działania reklamowe, ważna jest transparentność przekazu.

Innowacje w pakiecie

Susan Wojcicki – prezes YouTube’a (nawiasem mówiąc, Amerykanka o polskich korzeniach) – wie, że niezbędny jest ciągły rozwój tej platformy. Dlatego sukcesywnie od lat YouTube rozwija swój serwis, zyskując dzięki temu kolejnych oddanych użytkowników. Także w tym roku postawił on na nowinki techniczne (niestety większość z nich nie dostępnych jeszcze w Polsce – YouTube Kids, YouTube Gaming). Jedną z najciekawszych jest możliwość wrzucania na kanał filmów sferycznych, czyli video 360. Przygotowanie takiego filmu wymaga jednak posiadania kosztownego sprzętu. Można mieć jednak nadzieję, że jak często bywa z nowinkami, koszty produkcji z czasem zaczną maleć, aż w końcu osiągną pułap osiągalny dla przeciętnego użytkownika YouTube’a. Tymczasem trzeba powiedzieć, że video 360 po prostu zachwyca i jest swoistym doświadczeniem. Możliwość pokazania świata w tak szerokim wymiarze to kolejny przełom. Ta technologia łamuje wszystkie prawidła tworzenia treści video, jakie do tej pory znaliśmy. To od użytkownika bowiem będzie zależało, co w danym momencie w filmie będzie oglądał. Marketerzy już korzystają z możliwości realizowania kampanii w formacie video 360.

Mierzenie efektów

YouTube od wielu lat wspiera swoich użytkowników nie tylko niezliczonymi materiałami wspierającymi wiedzę na temat możliwości serwisu. Dał on nam również zaawansowane narzędzie analityczne, dzięki któremu można dowiedzieć się, kim są nasi widzowie, w jakim są wieku, skąd pochodzą i jak bardzo przekaz zawarty w materiałach video był dla nich angażujący. Bieżąca analiza wyników z narzędzia YouTube Analytics pomoże Ci wyciągnąć wnioski z dotychczasowych działań i zaplanować je w przyszłości jeszcze skuteczniej.

YouTube to jedna z najprężniej rozwijających się platform w cyfrowym świecie. Mam nadzieję, że to także platforma dla Ciebie. Jeśli uda Ci się znaleźć unikalny pomysł na komunikację, który wpasuje się w oczekiwania youtube’owiczów, to może być Twoja recepta na sukces. Jeśli jesteś przekonany, że chcesz spróbować, nie czekaj ani minuty dłużej. Twoja konkurencja nie śpi!

promuj artykuł